Csehország teljesen levált az orosz olajról
Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.
A tervek szerint 2028-ra a Mol kibővíti a Barátság II. kőolajvezetéket az ukrán határ és Százhalombatta között, Százhalombattától pedig új vezetéket épít a Szerb határig. Így a szuverenitás jegyében Szerbia is képes lesz orosz olajat importálni az Ukrajnán és Magyarországon keresztül. Szijjártó Péter közben arra utalgatott, hogy Ukrajna nem megbízható tranzitország.
A Transznyeft vezérigazgatója, Nyikolaj Tokarev azt is mondta, hogy a csehek még nem fizettek a szállítmányokért.
A javítási munka már zajlik, így várhatóan még az este újraindulhat a tranzit Magyarország irányába.
Orosz és ukrán források szerint csütörtökön hajnalban több erős robbanás történt a Magyarországot is ellátó Barátság-kőolajvezeték egyik szivattyúállomásának környékén. Ukrán közlések szerint valószínűleg találat érte a berendezéseket, míg az oroszok arról beszélnek, a légvédelem lelőtt két ellenséges drónt. Egyelőre nem tudni, hogy az incidens mennyire érinti a Magyarország számára is fontos szállításokat.
A Szlovákiába és Csehországba szállított mennyiség ellenben nagy mértékben csökkent.
A nemzetközi rendőrségi szervezet tavaly novemberben vizsgálta felül a nemzetközi körözést, a horvátoknak pedig megtiltotta, hogy az üggyel kapcsolatban használják a rendszerét – mondta el a Telexnek adott interjúban.
Miközben arra várnak a csehek, hogy további felmentést kapjanak az orosz alapú olajtermékek kereskedelmét tiltó szankciók alól, akadozni kezdett az orosz nyersolaj érkezése.
A cseh állami olajvállalat szerint az ország ellátása nincs veszélyeztetve, noha a szükségletek 58 százaléka Oroszországból érkezik.
Megtették a szükséges intézkedéseket.
A szlovák belügyminiszter “terepfelmérésről” beszélt egy televíziós műsorban.
Szocialista munkaversenyre és tőkés importra is szükség volt a két részletben átadott Barátság kőolajvezeték megépítéséhez. A szocialista testvériség szimbólumaként emlegetett csőrendszer – aminek a minap „halálhírét” költötték – az egyoldalú gazdasági függőség jelképe volt.
A Mol-vezér főzős hasonlattal szemléltette, miért nem engedhetjük még el az orosz csővezetéket, és szerinte ha most leállna a kőolajszállítás, azzal az egész régió letérdelne.
Így biztosítanák a folyamatos szállítást a Barátság kőolajvezetéken, de ennek komoly kockázatai is vannak.
A külügyminiszter a Gazprom vezérigazgatójával találkozott, nem sokkal azután, hogy az ukrán elnök tanácsadója bejelentette, 2025 elejétől leáll a Barátság II. kőolajvezeték.
A csővezeték leállítását az ukrán elnök tanácsadója jelentette be. A Barátság kiesésével Magyarország a Horvátország felől érkező Adria csővezetéken tud majd kőolajat importálni. Ukrajna a lépésről nem értesítette előre a Molt.
A külgazdasági és külügyminiszter ismét eloszlatta a szeptemberi üzemanyaghiánnyal kapcsolatos félelmeket.
Az energetikai miniszter fontos részleteket árult el a Lukoil-drámáról.
Putyin szóvivője szerint Kijev politikai okokból korlátozza a magyar és szlovák olajtranzitot, Moszkva pedig nem tud mit tenni. Erre reagálva Szijjártó Péter kijelentette, Ukrajna döntése az orosz Lukoiltól származó olaj tranzitjának leállításáról veszélyezteti Szlovákia és Magyarország hosszú távú ellátásbiztonságát.
Azon a szálon észlelték a szivárgást, melyen a lengyelek az Északi-tengerről érkező olajat nyomják tovább Németországba.